
SLO kerndoelen
Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud van het primair onderwijs.
Kerndoelen laten op hoofdlijnen zien wat belangrijk wordt gevonden om kinderen mee te geven in het basisonderwijs.
LEES VERDER
Waarom de kerndoelen overal te koppelen zijn aan de schooltuin!
Ik help basisscholen bij het aanleggen en continueren van de school(moest)tuin met een online lesprogramma, zodat de leerkrachten gemakkelijk de kennis over voeding kunnen overbrengen en daarmee een duurzame impact kunnen maken op de gezondheid van hun leerlingen.

Een toelichting op SLO kerndoelen:
1. Natuur en Milieu
- Kerndoel 40: De leerlingen leren de natuurlijke omgeving kennen, begrijpen de samenhang in de natuur en leren over de invloed van mensen op het milieu.
- Waarom: Door te werken in de schooltuin ervaren kinderen de verschillende aspecten van de natuur, zoals planten, dieren en ecosystemen. Dit helpt hen te begrijpen hoe alles met elkaar verbonden is en welke verantwoordelijkheden zij hebben ten opzichte van het milieu.
2. Techniek
- Kerndoel 45: De leerlingen leren over techniek en de rol ervan in de maatschappij.
- Waarom: In de schooltuin kunnen kinderen kennismaken met technieken zoals composteren, irrigatie en het gebruik van gereedschap. Dit bevordert hun begrip van technische processen en hoe deze bijdragen aan duurzaam tuinieren.
3. Biologie
- Kerndoel 41: De leerlingen leren over de kenmerken van levende organismen en de relatie tussen hen en hun omgeving.
- Waarom: Kinderen kunnen in de schooltuin de levenscyclus van planten en dieren observeren, wat hen helpt de diversiteit van leven te waarderen en te begrijpen.
4. Wiskunde
- Kerndoel 22: De leerlingen leren wiskundige problemen op te lossen en leren meten, tellen en rekenen in de praktijk.
- Waarom: In de schooltuin kunnen kinderen bijvoorbeeld meten hoeveel zaadjes er in een rij passen, of berekenen hoeveel water een plant nodig heeft. Dit maakt wiskunde concreet en toepasbaar in hun omgeving.
5. Creativiteit en Expressie
- Kerndoel 54: De leerlingen leren zich creatief uit te drukken en ontwikkelen hun artistieke vaardigheden.
- Waarom: Kinderen kunnen hun creativiteit uiten door bijvoorbeeld het ontwerpen van een tuin, het maken van kunstwerken met natuurlijke materialen of het schrijven van verhalen over hun ervaringen in de tuin.
6. Sociale Vaardigheden
- Kerndoel 34: De leerlingen leren samen te werken en omgaan met elkaar in groepsverband.
- Waarom: Het werken in een schooltuin stimuleert samenwerking. Kinderen leren om samen taken te verdelen, elkaar te helpen en verantwoordelijkheid te nemen voor gezamenlijke doelen.
7. Gezondheid en Welzijn
- Kerndoel 10: De leerlingen leren over gezonde leefstijl en voeding.
- Waarom: Door zelf groenten en fruit te verbouwen, leren kinderen wat gezonde voeding is en hoe ze zelf bij kunnen dragen aan hun eigen voeding, wat hen bewust maakt van een gezonde levensstijl.
Conclusie
Het werken in de schooltuin biedt een rijke context voor het ontwikkelen van diverse vaardigheden en kennis die aansluiten bij de SLO kerndoelen. Het stimuleert niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar ook sociale vaardigheden, creativiteit en milieubewustzijn. Dit maakt de schooltuin een waardevolle aanvulling op het basisonderwijs.