leren en ontwikkelen

Ik laat het los!

Verbinding tussen leerlingen bij het schooltuinieren

Loslaten is niet mijn sterkste punt, al zeg ik regelmatig ‘Ik laat het los!’... Toch blijven zaken vaak toch nog ergens in mijn hoofd zitten of check later of het zo gegaan is als ik het bedacht had. Ik weet niet of ik moeite heb met loslaten of dat het juist draait om perfectionisme. Ook hiervan denk ik vaak ‘het is prima zo’ en toch wil ik het dan herzien, bijschaven, updaten of wat dan ook …

Afijn, de aanleiding van deze blog zit ‘m in de afspraak die ik vandaag had omdat mijn website nodig onder handen genomen moest worden. En dat kan ik dus (toch!) niet zelf … Mijn eigen gerommel heeft ertoe geleidt dat er foutmeldingen ontstonden, pagina’s onvindbaar waren en het dus een grote chaos was…. Tja, ik kan het dus niet zelf … (al wil ik dat dus wel heel graag!) Praktisch als ik ben, heb ik direct nadat ik me eraan ging ergeren een mail gestuurd naar een expert op dit gebied! Een afspraak gemaakt en ook direct alle punten op papier gezet die ik in de gereserveerde tijd met hem wilde oppakken. En hoe fijn is dat!

Het niet blijven twijfelen, maar doorpakken en het plan oppakken met iemand die er verstand van heeft, gaf mij vandaag zoveel rust en vertrouwen. Ik hoef niet alles zelf te kunnen, als ik duidelijk aangeef wat ik wil kan ik het daarna lekker loslaten en me storten op mijn eigen werk!

En zo werkt het ongetwijfeld ook voor mijn klanten; basisscholen die het allemaal druk hebben met alles wat ‘moet’ omdat het staat voorgeschreven. Docenten hebben te maken met een hoge werkdruk, met klassen met veel diversiteit aan kinderen qua karakter, niveau en/of culturen. Waar blijft de ruimte voor spontaniteit, groei & bloei?

Het mooie van mijn werk als moestuincoach (het inbrengen van de moestuinlessen in het basisonderwijs) is dat deze diversiteit van kinderen elkaar juist heel mooi aanvult en versterkt in de schooltuin. Net als buitenspelen, zorgt ook de schooltuin voor verbinding! Kinderen leren van elkaar door het te hebben over voeding (want, elk kind heeft andere eetgewoontes vanuit huis meegekregen) en elkaars kwaliteiten te ontdekken bij het samen zaaien, planten en oogsten!

Zoveel verschillende puzzelstukjes maken samen 1 puzzel: samenwerken, overleggen, praktisch bezig zijn (het tuinieren), lezen (van opdrachten), rekenen (van plantafstanden) en daarbij het ontwikkelen van smaak (door veel te ruiken en te proeven), bewustwording van de herkomst van voeding (aardrijkskunde; waar groeit wat?) en ga zo maar door ….

De schooltuin zorgt voor een sterke algemene ontwikkeling van kinderen en zet ook leerkrachten in een andere spotlight! Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat er een toename is in belangstelling voor schooltuinen (daar wordt ook in de sociale media veel aandacht aan besteed) maar dat er nog veel getwijfeld wordt of gedacht wordt: “ik kan het zelf”… en dan gebeurd er dus uiteindelijk niks …

Bekijk de reviews van scholen die al een stapje verder zijn, wie weet … ?

[instagram-feed]