leren en ontwikkelen

Storm in de klas

IK.WAS.ER.KLAAR.VOOR!
Ook de docent waaraan ik mijn lesplan had voorgelegd vond het een mooi programma voor die dag.
De weersvoorspelling was niet geweldig, dus deze les zou zowel binnen als buiten gegeven moeten kunnen worden en dat kon!

De les had het thema “Composteren”. Een moeilijk woord voor kinderen uit groep 3, maar de bijbehorende filmpjes en opdrachten waren zo passend, dat dit echt een knaller zou worden.
Ja, zou worden dus …..kwam ik even bedrogen uit ….

Mijn start van die dag was bij school nr. 1.
Maarliefst 18 kinderen (lees: stuiterballen) in de klas, waarvan er ook enkelen nog geen Nederlands spreken (en slechts een deel ervan kunnen verstaan). Voor deze les heb ik max. 60 minuten de tijd en de juf blijft er niet bij. In deze klas heb ik gelukkig wel een stagiair die me kan ondersteunen.
Ik startte met 10 min. inleiding. Even terugblikken op de vorige les, uitleggen wat composteren (compost maken) is en het ondersteunende filmpje erbij laten zien.
So far so good!
Ware het niet dat de bureautjes met klapperende laatjes (waarom maken ze dit soort slecht meubilair?) er soms voor zorgde dat het niet goed te verstaan was. Dus regelmatig weer de rust proberen terug te brengen.

Met een heus (nieuw en schoon) wormenhotel als voorbeeld, kon ik precies uitleggen hoe deze geweldige ‘tijgerwormen’ hun werk doen. Hilariteit alom en heel veel ‘IEUW’ … want tja, wormen zijn toch voor veel kinderen vies. Toen elk groepje een eigen loep potje met een tijgerworm kreeg, trok dat de aandacht … veilig in een potje, maar toch heel goed van dichtbij kunnen bekijken.
Toen ze daarbij de opdracht kregen om een eigen wormenhotel te tekenen, ging de klas ijverig aan de slag. Eerst moesten alle punten geslepen worden; een lange rij voor de elektrische puntenslijper. (geen idee dat hier in de klas afspraken over zijn, want dit soort informatie krijg ik als invaldocent niet)
Na 2 minuten had ik al door dat dit niet ging werken, dus even schakelen!
Maar… de mooiste wormenhotels werden verzonnen en iedereen mocht lekker zijn fantasie gebruiken. Helaas konden we vanwege de plensregen (en de krappe tijd voor de les) niet naar buiten om zelf even wormen te zoeken en dat vonden de kinderen ook super jammer.
Conclusie: leuke les, leuke klas, mooi resultaat!

De volgende school voor deze dag zou vast een makkie worden!

Ook school nr. 2 had ook enthousiast gereageerd op mijn voorgestelde lesplan over ‘composteren’.
Bij aankomst waren de (11) kinderen al hysterisch over het idee dat ik een hotel bij me had. De juf vond het leuk om alvast de kinderen wat te enthousiasmeren. Helemaal prima natuurlijk, alleen waren ze nu zo druk, dat ik wel 5 minuten nodig had om iedereen rustig te krijgen.
De juf verliet al snel het leslokaal, want mijn inzet wordt hier gezien als werkdrukverlaging van de school in de vorm van een verrijkte schooldag. Ook geen ondersteuning van een stagiair helaas!
De chaos in deze klas is niet te beschrijven. Enorm beweeglijk, blij, enthousiast, gillen, rennen door de klas en in mijn spullen neuzen zorgde ervoor dat ik iedereen even streng tot de orde moest roepen. Van binnen was ik in shock …

Een korte terugblik op deze les:
Filmpje kon niet afgekeken worden, een wormenhotel uitleggen was niet te doen. Zelf een wormenhotel laten tekenen lukte ook niet, 1 kindje tot 2x toe uit de klas gezet, loep potjes rondgaan met wormen kon niet. De opdracht in de klas werd omgegooid naar een kleurplaat die ze naar eigen idee mochten inkleuren en dat is bij slechts 4 kinderen gelukt.
IK.WAS.KAPOT

Natuurlijk heb ik na afloop even met de kinderen de les samengevat en benoemd wat er wel goed ging. Ik heb een evaluatie met de juf gedaan die mij (gelukkig!) helemaal begreep en aangaf dat er die hele week al storm in de klas was. Deze klas vind ze zelf ook heel pittig.

Met verbazing en teleurstelling ben ik terug naar huis gereden. Radio uit om echt even na te kunnen denken. Wat gebeurde er nou eigenlijk? Wat had ik anders of beter kunnen doen?
Ben ik wel eigenlijk geschikt om als vakdocent dit soort lessen te geven? Heel veel vragen die ik op mezelf betrok.

Anderzijds heb ik echt te doen met docenten die momenteel elke dag voor de klas staan….

De energie die kinderen hebben, kunnen ze slecht kwijt in de klas. De focus is slecht, het respect en ‘luisteren naar’ is naar mijn idee anders dan toen ik zelf op school zat.

Heel veel om over na te denken.

Tot aan de herfstvakantie heb ik toegezegd deze lessen voor deze scholen te verzorgen. Het ontbreekt me zeker niet aan inspiratie over de invulling, maar misschien wel aan mijn eigen bekwaamheid.
Ik moet nog eens goed over nadenken of mijn docentschap past bij mijn ** MISSIE MOESTUIN **

Alle tips en suggesties van mensen die dit lezen zijn welkom!

[instagram-feed]